Resursplanering Cosmic

Här hittar du vanliga frågor om resursplanering i Cosmic.

Resursplanering – bokning

Schemamarkering används för att tydliggöra planering och struktur i tidbok. Tidboken fylls med schemamarkerare, vilka då skapar resursen/lokalens/ utrustningens schema. Ger färgmarkering i schemat och indikerar på så sätt vilken typ av kontakt som kan bokas med ett visst tidsintervall, till exempel mottagningsbesök eller hembesök.

Vårdtjänsterna kan kopplas till schemamarkerare, sedan kan man bygga schemamallar. En schemamarkering utan koppling till vårdtjänst visas endast i tidboken och är inte sökbar för lediga tider, fribokning är dock möjlig.

Vårdtjänster

  • Gör det enklare att hitta lediga tider för en specifik vårdtjänst (desto specifikare vårdtjänster, desto lättare att hitta). Påverkar information på kallelser. Möjliggör utdata. Styr SMS utskick.
  • Samtliga vårdtjänster har en förifylld tidsåtgång. Denna kan justeras vid behov.

Kontakttyper 

  • Viktig för utdata.
  • Kontakttyp och yrke påverkar debitering.
  • Styr typ av utformning av kallelser och information på kallelse.
  • Se mer information om kontakttyper längre ner i dokumentet. 

Besökstyper

Viktig för utdata. Består av:

  • nybesök
  • återbesök
  • administrativ kontakt.

Sms-utskick styrs av aktuell vårdtjänst, att respektive enhet är aktiverade för sms-utskick samt att patienten har lämnat samtycke för sms-utskick. 

Om aktuell resurs inte är valbar behöver besök bokas på lokal till dess att resursen finns att välja i listan. Det går att Ctrl-klicka flera bokningar samtidigt, så man behöver inte ta dem en och en. 

Primärvård: Under vecka 14 justerades samtliga primärvårdsenheter till ett gemensamt basutbud. Vid frågor och funderingar om resursplanering inom primärvården, kontakta stina.celander@regiongavleborg.se eller johan.person@doktorama.se

Öppenvård: Just nu pågår ett arbete där respektive enhet erbjuds hjälp med att se över deras utbud relaterat till resursplanering (schemamarkerare, vårdtjänster). Har du önskemål om att ändra din enhets utbud, prata med ansvarig chef och skicka sedan ett ärende till Efecte eller ta kontakt med johanna.borgstrom@regiongavleborg.se.

Resursplanering – besök

Avbokade besök återfinns under Planerade vårdåtgärder och Kontaktöversikten. Patienter återförs till väntelista om man inte väljer att bocka ur ”Tillbaka till väntelista”. 

I planerade vårdåtgärder, under fliken uteblivna vårdkontakter, ser man vilka tider som är avbokade och till vilken resurs patienten skulle ha kommit. I kontaktöversikten behöver man ha patienten i patientlisten, då kan man se mer detaljer om besöket som patienten skulle ha varit på. Kontaktöversikten är patientbunden, och kan inte öppnas utan att man valt en patient.

Oavsett valen man gör i bokningsunderlaget kan debitering justeras i vårdkontakt och efterregistrering. Det vill säga, har man valt en kontakttyp som ej genererar en kostnad för patienten så kan detta ändras till debitering i vårdkontakt och efterregistrering. Samma sak åt andra hållet. 

Om debitering behöver ske utan patientkontakt fylls endast parametrarna till höger i. 

Obs! I vårdkontakt och efterregistrering: Dubbelklicka på vald patient under ’Besök’ (till vänster) för att få fram rätt patient i kassan (till höger).